Cremers, Antoinette

Het rauwe, maar kwetsbare werk van Antoinette Cremers

Abstracte, kronkelende pentekeningen die doen denken aan de Chinese kalligrafie, zonder begin, zonder eind, die als dromen op het papier rondzweven. Bij een tweede blik komen dierlijke en menselijke vormen naar voren. Er is geen duidelijk verhaal, het draait om het spel van de lijn en het vlak, maar ons menselijk brein gaat er mee aan de haal. Het prikkelt. Het leeft.

 

Het leven van Antoinette (1964) is één groot experiment. Ze is als kunstenaar continu op zoek naar nieuwe materialen, vormen en disciplines. Ze bekijkt alles van meerdere kanten en wil eindeloos blijven leren.

Sterfelijkheid
Kwetsbaarheid, de kracht van het lichaam en de mind, nieuw leven en de dood. Deze thema’s zijn tot op heden verstopt in de diepere laag van haar werk als kunstenaar en ze zijn de verbindende factor van haar veelzijdige oeuvre: “Ik laat mij als kunstenaar leiden door het feit dat ik sterfelijk ben. Want er zijn maar twee dingen zeker in het leven: we worden geboren en we gaan dood, de tijd daartussenin noemen we het leven. Hierin is alles continu in beweging.”


De traditionele technieken voegt ze experimenterend samen met hedendaagse materialen. Wat gebeurt er als ik kleine spiegels verwerk of een kleur toevoeg? Hoe reageert bijenwas? Hoe komt het glaswerk uit de oven? Uittesten. Gewoon doen. Op onderzoek uitgaan. Dit kan niet? Hoezo? Dan wordt haar nieuwsgierigheid geprikkeld en kan ze het niet laten om eigenwijs te spelen met de mogelijkheden. Ook tijdens haar jaren aan de kunstacademie in Den Bosch, waar ze in 2012 afstudeerde, zocht ze telkens de grenzen op. Zo stortte ze de hal vol met stenen als onderdeel van haar fotopresentatie over de herinneringen die Auschwitz en Birkenau hebben achtergelaten.


Het menselijk lichaam is een terugkerend thema in Antoinettes werk. Hoofden, voeten en handen van allerlei materialen liggen verspreid in haar atelier. De ruime, lichte ruimtes zijn gevuld met kasten vol met materialen, testjes en inspirerende boeken. Rauwe, pure materialen zoals bijenwas, jute, leer en schapenwol, maar ook plastic, glas en olieverf zijn onderdeel van haar palet. Alles vloeit in elkaar over, zowel inhoudelijk als esthetisch, net zoals haar grote inspiratiebron: het leven.

 

Antoinette woont in Roosendaal, werkt in Roosendaal, Antwerpen en Zwanenburg.

 

Opleiding

  • Beeldhouwkunst Koninklijke Academie voor de Schone Kunsten Antwerpen
  • Fine Art Autonome Beeldende Kunst Avans hoge school Den Bosch
  • Schilderkunst Academie voor schone kunsten Arendonk
  • Viltopleiding EssenTentoonstellingen:

Tentoonstellingen

2020 Museum Obsterlan

2020 Museum de Lakenhal

2020 Beeldentuin Ravesteyn

 

Museum de Fundatie

Kasteel Nijenhuis

Museum obsterlan

Kunstroute Oostvoorne

Kunstschouw Schouwen-Duiveland

Kunstkijk

Galerie Marx en Marx

Hilton Hotel in Zweden, Munchen en Denemarken

Best Western Hotel Goderie

Gemeente museum Den Haag

 

Prijzen

2019 eervolle vermelding 2e publieksprijs Zomerexpo 2019