Ewerdt Hilgemann

Vanaf 1984 heeft Ewerdt Hilgemann d.m.v. 'implosie' geëxperimenteerd met behulp van de ons omringende luchtdruk, die binnen de door hem gestelde kaders steeds tot nieuwe vormen leidt. Achteraf gezien zijn alle fases in zijn werk nodig geweest om tot deze intensieve manier van werken te komen, waarbij planning, toeval, geven én nemen een eenheid zijn.
Sinds 1990 gebruikt hij gepolijst roestvrijstaal, dat het licht vangt en de omgeving weerspiegelt, die er onderdeel van wordt met verrassende effecten. Het glanzende materiaal met de 'zachte' vouwen staat in sterk contrast tot de robuustheid van het staal, waardoor de beelden een grote aantrekkingskracht en in letterlijke zin een hoge 'aaibaarheid' krijgen.
In filosofische zin is het begrip 'implosie' al in 1969 door Marshall McLuhan gebruikt, wanneer hij de opkomst van de nieuwe media voorspelt en aangeeft, dat de ontwikkeling in rechte lijn van A naar B niet meer interessant zal zijn, maar daarentegen de inwaartse spiraal - de concentratie op inhoud die leidt tot duurzaamheid - alle aandacht verdient. Hij noemt de implosie als symbool daarvoor.
Ewerdt Hilgemann is op zijn eigen, empirische manier tot diezelfde conclusie gekomen en verheugt zich erover dat hij contact heeft met een nieuwe generatie kunstenaars die inhoudelijk aansluit en zich op zijn werk als inspiratiebron beroept.