Anne-Marie van Sprang

Anne-Marie van Sprang heeft in de sculptuur de fragiliteit als kwaliteit vervolmaakt. Je kunt je bij deze zeefdruk nauwelijks voorstellen dat het een werk op papier is, zo sculpturaal toont het beeld zich. Het is een bijna levend reliëf. Van Sprang is in haar materiaalkeuze en in de onderwerpen die ze aan de orde stelt de kracht van het kwetsbare toegedaan. Haar werken in porselein zijn daar een mooi voorbeeld van. Kwetsbaarheid leidt bij haar nooit tot onooglijkheid. Altijd hebben haar beelden een aanwezigheid die manifest de kwaliteit van de broosheid verdedigt. Het vluchtige en veranderlijke is bij haar in goede handen. Ze is een eigenzinnige vertegenwoordiger van die typische Nederlandse vorm van beeldhouwkunst die slechts bij uitzondering robuuste, gehakte of gehouwen beelden voortbrengt. De Nederlandse beeldhouwkunst wordt gekenmerkt door een tekenachtige kwaliteit met een gevoelig, persoonlijk handschrift en niet door zwaarwichtige objecten. Anne-Marie van Sprang maakt vederlichte beelden die zich aan de zwaartekracht onttrekken en die in de beeldhouwkunst rondzweven als engeltjes in de lucht. In die zin is het benijdenswaardig werk dat ze tot stand brengt. De betekenis die haar beelden in zich dragen, is als een gedachteflard die opeens gestalte krijgt en die je helder voor je ziet. Als je die flarden met elkaar in verband brengt ontstaat er een constructie waarin je een wereldbeeld kunt vangen. Ze zwaait met een vlindernet door de kunst die ze in haar hoofd heeft en prikt haar vangst zorgvuldig aan spelden op een fluwelen ondergrond.

 

Foto's van Peter Cox