Bert Penning

Beeldhouwen in steen is voor Bert Penning steeds weer een grote uitdaging, omdat je werkt in materiaal dat miljoenen jaren oud is en door onvoorstelbare natuurkrachten zijn structuur, kleur en adering gekregen heeft. "Ik vind het daarom boeiend om, uit respect voor dit proces, daar waar het mogelijk is een deel van de steen onbewerkt te laten en zoals contrast het ruwe, oorspronkelijke materiaal te tonen". 

Wat hem altijd aan beelden gefascineerd heeft is, dat een vorm verstild in een beeld toch een beweging kan suggereren. De vorm op zich kan mooi zijn, de beweging echter maakt het boeiend.

 

Een groot aantal van zijn beelden heeft een stift als standpunt, hierdoor is het heel eenvoudig om het beeld op zijn sokkel te draaien. Dit heeft tot doel om zo mensen de kans te geven vanuit een vast gezichtspunt, het beeld van een andere zijde te zien, zodat men nooit uitgekeken raakt. Een abstract beeld heeft immers geen duidelijke voor- en achterzijde; het moet uit elk gezichtspunt iets anders laten zien.

 

Zijn beelden kenmerken zich door contrasten. Bijvoorbeeld door ronde vloeiende vormen te combineren met een strakke scherpe belijning, of ruwe steen tegenover hoogglans gepolijst. Soms zoekt hij het contrast door interactie tussen twee vormen, waarbij deze vormen verschillen en toch complementair zijn, de een kan niet (be-)staan zonder de ander.


In zijn serie “Ode aan de vrouw“ wordt het contrast gevormd door de verschillende materialen, Carrara marmer versus brons en door de vormgeving. Het brons gedeelte van de beelden is een afgieting van een echt lichaam en is hierdoor dus zeer realistisch en contrasteert met het geabstraheerde lichaam in marmer.

Ook laat hij zich inspireren door natuurlijke aardse vormen, die bijvoorbeeld suggereren dat de steen is uitgesleten door water, of gevormd door wind.


Voor zijn serie Ontluiken, Ontkiemen, Ontbotten heeft hij mij laten inspireren door vormen zoals ze voorkomen in de natuur, een ontbottende vrucht, of een ontluikende bloem. “Ik tracht een hard en koud materiaal als steen toch zacht en aaibaar te laten lijken”, aldus de kunstenaar.

In zijn nieuwste serie de Drie Gratiën en Aphrodite, uitgevoerd in Carrara Marmer, RVS en Arduin heb ik mij laten inspireren door beelden uit de Griekse oudheid. De vrouwfiguren worden gedragen, beschermd of geborgen door plantachtige vormen.

 

Bert Penning is geboren 1955 te Schiedam. Sinds 1996 actief als beeldhouwer in steen.

Hij woont en werkt in Oostvoorne.

 

Opleiding:

  • Felix van Breughel    Nieuwegein 
  • Hans Leutscher         Vrije Kunst Academie Rotterdam 
  • Peter Rosenzweig     Campo dell’Altissimo Pietrasante Italie
  • Mauro Spadacini

 

Lid Regio Art Rijnmond

 

Recente Exposities

  • Beeldentuin Het Zwarte Gat te Oostvoorne
  • Kunstmin Diepenheim

 

www.bertpenning.nl